Väldigt roligt att spela samt man får tänka till lite extra eller bara koppla av och förlita sig på sin tur. Inte alls svårt att lära sig. Det gäller att inte ha kvar så höga kort på handen. Samt lägga den given som står i de olika rundorna.
Basregler
Gin Rummy är ett kortspel där du först samlar ihop och lägger ner en redan angiven hand, och sedan blir av med dina resterande kort, antingen genom att bygga på det du redan har lagt ner, eller genom att bygga nya tretal, eller stegar på minst tre kort. Målet är att efter de femton omgångarna ha så lite poäng som möjligt.
Mellan två och sex spelare kan delta. För två till fyra spelare behövs två kortlekar. För fem till sex spelare, tre kortlekar.
Var och en börjar med elva kort. När elva kort delats ut till var och en läggs resterande kort med baksidan uppåt mitt på bordet, med undantag från det översta, som läggs bredvid med framsidan uppåt. Deltagarna turas om att dela ut, och spelaren till vänster om delaren börjar därefter att välja om han/hon vill ta upp det kortet, för att kunna få sin hand. Om så är fallet, tar denne upp kortet + två kort i högen, om inte tar han/hon upp enbart ett ”grundkort” från högen med bakåtvända kort, vilket gäller samtliga spelare. Därefter slänger man ett valfritt kort av alla på hand med framsidan uppåt i den ”nya” högen. Sedan går turen över till näste spelare åt vänster, som gör samma val, tar upp från ett till tre kort, och därefter slänger valfritt kort med framsidan uppåt. Man kan även ta upp ett uppåtvänt kort som någon annan spelare än den till höger slängt, men då slänger man inte själv ett kort, vilket man bara gör när det är ens egen tur.
Detta pågår tills någon fått upp den hand som behövs i den specifika omgången, då han eller hon lägger ner sina aktuella kort (till exempel två tretal i första omgången), och till en början inga fler än just dem. Därefter fortsätter spelet tills någon lyckats lägga ner alla sina kort på hand utom ett, som slängs uppåtvänt i högen, då omgången är slutspelad och poängen (se nedan) för de övriga spelarna räknas ihop och skrivs ner. Ett tips är att ha ett rutformulär där spelarnas namn står vågrätt längst upp, och siffrorna 1 – 15 står lodrätt till vänster.
Alltså;
Tar du upp det uppåtvända kortet som spelaren till höger om dig slängt: tag ytterligare två kort från högen, och släng ett kort.
Tar du upp det uppåtvända kortet som någon annan än den till höger om dig slängt: tag ytterligare ett kort från högen, men släng inget kort.
Vill du inte ta upp något kort, när det är din tur: ta upp ett kort från högen, och släng ett kort.
När du fått den aktuella handen (ex. två tretal): ta ett kort som vanligt, lägg ner din hand, och inget annat, och släng ett kort. Du tar alltid upp ett kort innan du lägger ner, och detta kort får du använda i samma nedläggning.
Därefter, och tidigast när det är din tur nästa gång, börjar du lägga ner alla resterande kort du kan skapa något av, exempelvis tretal eller stegar, som är på minst tre kort. Du kan även fortsätta bygga på dina redan lagda stegar eller tretal, exempelvis genom att lägga fyrtal på ditt tidigare tretal i knektar.
Du slänger alltid ett sista kort (utom i den femtonde omgången), som inte används. Sitter du exempelvis med två fyror och en femma, och får upp en fyra till från högen lägger du ner ditt tretal i fyror, slänger femman med framsidan uppåt, och har vunnit omgången.
Man får ta upp maximalt tre uppåtvända kort, och således ha maximalt 17 kort på hand. Har man tagit upp noll kort – elva kort på hand; ett kort – 13 kort på hand, två kort – 15 kort på hand; tre kort – 17 kort på hand. Att tänka på är emellertid att det kan bli svårare att bli av med alla sina kort ju fler man tar upp.
Alla tvåor är valfri valör. Det får dock aldrig vara övervägande tvåor, om inte samtliga kort är tvåor.
Du behöver:
- 2st hela kortlekar
- 11 kort var
- 2:or och jokrar vilket nr som helst dock inte fler “jollrar” än vanliga nummer
1 | 2 Tretal/triss |
2 | 1 Tretal/triss + 1 Straight/stege i färg till 4 |
3 | 2 Fyrtal |
4 | 2 Straight/stege i färg till 4 |
5 | 2 Tretal/triss + 1 Straight/stege i färg till 4 |
6 | 2 Femtal |
7 | 2 Straight/stege i färg till 5 |
8 | 1 Fyrtal + 1 Straight/stege i färg till 5 |
9 | 4 Tretal/triss |
10 | 3 Straight/stege i färg till 4 |
11 | 3 Fyrtal |
12 | 5 Straight/stege i färg till 3 |
13 | 5 Tretal/triss |
14 | 1 Rent par + 1 Femtal + 1 Straight/stege i färg till 5 |
15 | 2 Tretal + Resten i följd och färg (10st) |
Minuspoäng kvar på handen
- 2 – 9 = 5 poäng per styck
- 10 – Kung = 10 poäng per styck
- Ess = 15 poäng per styck
- Joker/Tvåa = 25 poäng per styck